MENSEN EEN BETERE WOONOMGEVING GEVEN

School en wonen combineren in één gebouw, kan dat? Gjalt van Koten van architecturenbureau KAW uit Rotterdam vertelt over de uitdaging van Slinge 303.

‘KAW is ooit gestart vanuit de Kollektieve Architecten Werkplaats dat zich tijdens de woningcrisis in de jaren ‘80 inzette voor de legalisering van woonruimte,’ vertelt Gjalt. Hij werkt samen met architect-partner Mark Koopman aan Slinge 303. ‘Het doel was toen om mensen een betere woonomgeving te geven en dat is nog altijd zo.’ Het werkgebied van KAW is gericht op stadswijken waar vernieuwd, verdicht en gerenoveerd wordt. Opdrachtgevers zijn veelal corporaties, scholen en zorginstellingen. ‘Met architecten, stedenbouwkundigen en woningadviseurs verzorgen we ontwerp van projecten én brengen we advies uit waardoor we al in een heel vroeg stadium aanschuiven bij gemeente, overheden en corporaties.

PROJECTEN OM TROTS OP TE ZIJN

‘We voegen iets moois en nieuws toe op plekken die wel wat extra schoonheid kunnen gebruiken. Dat zijn buurten van mensen die vaak minder te besteden hebben. We zijn echt trots op wat we maken!’ Gjalt roemt het verzorgingstehuis de Provenier, en Melanchton, een mavo/vmbo school in Kralingen. Deze projecten passen uitstekend bij de idealen van KAW. ‘In Nederland is een hele grote groep mensen die, ondanks geringer budget, ook woonkwaliteit verdient en daar willen we ons voor inzetten.

RUIMTE IN EEN WIJK OPTIEMAAL BENUTTEN

Gjalt: ‘Slinge 303 is een ingewikkelde opgave met compleet tegengestelde belangen: aan één kant heb je de reuring van vierhonderd schoolkinderen. Aan de andere kant heb je bewoners die rust in hun koopwoning wensen. Daarbij moet het één geheel vormen en toch dienen beide een eigen identiteit hebben.’ De laagbouw van twee verdiepingen vormt de school en is de basis van het blok. De woontoren staat daar bovenop.

APPARTEMENTEN MET TERRASWERELD

De appartementen in de woontoren krijgen grote balkons. Gjalt: ‘Ze krijgen de breedte van de woning en er is voldoende ruimte om het naar eigen smaak en voorkeur aan te kleden. Elke woning heeft twee terrasdeuren, zodat je lekker vanuit je woonkamer naar buiten kunt leven.’ Bergingen zijn ín de appartementen opgenomen. ‘Het is praktischer om extra ruimte bij de hand te hebben dan dat je steeds naar beneden moet,’ legt Gjalt de achterliggende gedachte uit. Over beneden gesproken: er komt een aantal koop-parkeerplaatsen en fietsen kunnen worden gestald in de separate fietsenstallingen voor school en bewoners.

KOLOMMEN EN RIJEN VAN ROBUUST BETON

De plint van het gebouw is ontworpen als een serie grote (raam)openingen in een betonnen raster. Beton heeft de mogelijkheid om speelse verspringingen in kolommen en rijen te realiseren. ‘De school is een bakstenen volume en daarmee een referentie aan de omgeving. Het kenmerkende raster vormt ook de basis voor de woontoren met zijn horizontale balkons en verticale kolommen. Gjalt: ‘Zo werken we van groot naar klein, van een enorm bouwblok van 40 bij 40 meter naar verfijnde details in het metselwerk.’

DE UITDAGING MAAKT HET LEUK

‘Makkelijk is het nooit en dat maakt het vak zo leuk,’ zegt Gjalt. ‘De uitdaging zit ‘m echt in dit soort complexe opgaves. Het vergt tijd, onderzoek en afstemming met allerlei partijen. Je wilt een praktisch gebouw, dat in alle opzichten voldoet aan de huidige woonnormen in een grote stad. Al werkende merken we dat sommige ideeën niet haalbaar zijn en andere juist wenselijk. Het is een dynamisch proces: we schaven en schuren en herzien het ontwerp tot alles op de juiste plaats ligt. Maar we verliezen nooit uit het oog waar we ooit voor begonnen zijn: mensen een betere woonomgeving bezorgen.’